1200x627-unlulerin-tercihi-olan-suluk-te

HÄ°RUDOTERAPÄ°

Sülükle tedavi anlamına gelen Hirudoterapi, antik çaÄŸlardan beri hekimler tarafından tedavi aracı olarak kullanılmıştır.Sülük tedavisi ile ilgili ilk kaynaklar M.Ö. 15. Yüzyılda yaÅŸamış Babil’li hekimlere kadar gitmektedir.Mısır yazıtlarında ve Ä°bn-i Sina’nın eserlerinde de sülük tedavisi yerini almaktadır.Amerikan Gıda ve Ä°laç Dairesi (FDA) 2004 yılında bu tedavi yöntemini onaylamıştır.Avrupa’daki birçok ülkedeki kliniklerde de uygulanmaktadır.Ülkemizde de 2014 yılında çıkarılan GETAT yönetmeliÄŸi ile SaÄŸlık bakanlığınca kabul edilip hekimlere uygulama yetkisi verilmiÅŸtir.

SÜLÜK TEDAVÄ°SÄ° ETKÄ° MEKANÄ°ZMASI

Halk arasında sanılanın aksine sülük tedavisindeki amaç kirli kanın alınması, boÅŸaltılması deÄŸildir. Sülükler kan emerken vücuda kendi salgılarını verirler. Åžifaya vesile olan ÅŸey 100’den fazla biyoaktif madde içeren salgılarındadır. Salgılarındaki 10 kadar biyoaktif maddenin özellikleri tanımlanmıştır. Bu salgıların antikoagülan (kan sulandırıcı), fibrinolitik(pıhtı eritici), dolaşımı düzenleyici, sinir hücresi yenileyici ve bağışıklık sistemi düzenleyici gibi etkileri vardır. Fakat her sülük bu ilaç özelliÄŸindeki salgıyı barındırmaz. Bilinen 650’den fazla Hirudinea türü sülük vardır.

Bizim ülkemizde tedavide kullandığımız bunlardan sadece iki tanesidir.Hirudo Medicinalis ve Hirudo Verbana cinsi tıbbi sülükleri kullanırız. Kullanılan sülüklerin bu iki cinsten birisinin olduÄŸu, menÅŸe bilgisi olan ve tarım bakanlığı denetiminde olan yerlerden temin edilmesi gerekmektedir. Sülüklerin daha öncesinden baÅŸkasında kullanılmamış olduÄŸunun bilinmesi ve kullanıldıktan sonra da tıbbi atık olarak imha edilmesi gerekir.

SÜLÜK TEDAVÄ°SÄ° UYGULANAN HASTALIKLAR

• Varis ve dolaşım bozuklukları

• Koroner arter hastalığı ve ateroskleroz

• Göz hastalıkları (Üveit, Sarı nokta hastalığı,Makula dejenerasyonu

• Diz kireçlenmesi ve diÄŸer eklem kireçlenmeleri

• Romatoid Artrit (iltihaplı eklem romatizması)

• Meniere, Kulak çınlamaları ve iÅŸitme kayıpları

• Migren ve baÅŸ aÄŸrıları

• Multipl Skleroz (MS), Parkinson

• Rozasea (Gül hastalığı)

• Fibromiyalji, YumuÅŸak Doku Romatizması

• Bel-boyun fıtığı

• Tendinit,Bursit ve Eklem Burkulmaları

• Huzursuz Bacak Sendromu

Kanama pıhtılaÅŸma bozuklukları, açık yara, aktif kanama ve ciddi anemi (kansızlık) durumunda uygulanmaz.Uygulanacak seans sayısı ve kullanılacak sülük sayısına hastanın durumuna göre karar verilir.

Sülük uygulanan bölgede hafif kızarıklık, kaşıntı,morarma,ÅŸiÅŸlik ve ödem olabilir.Bunlar genellikle 1 hafta içerisinde geçer.Nadiren hassas bünyelerde birazcık daha uzun sürebilir.